TOPlist

Detektivové z ÚOOZ obvinili dva muže, kteří chtěli zapálit autobus jedoucí z Prahy do Varny

V souvislosti s nálezem nástražného zápalného systému v autobuse z Prahy do Varny byli obviněni dva muži.

Případu s krycím názvem VARNA se detektivové ÚOOZ SKPV začali velmi intenzivně věnovat hned poté, co obdrželi informace o nálezu neznámého, patrně zápalného, zařízení v zavazadlovém prostoru dálkového autobusu Bulharské společnosti na pravidelné lince z Prahy do Varny.

Jak již média veřejnost informovala, nástražný systém nalezl řidič autobusu v zavazadlovém prostoru na dálničním odpočívadle v Maďarsku poté, co se začal autobusem šířit zápach štiplavé látky. Následné prověřování jednoznačně ukázalo, že jen díky šťastné náhodě nedošlo k plánovanému zahoření zápalné směsi a k nevyhnutelným škodám na majetku a ohrožení zdraví či dokonce životů cestujících.

Obvinění a jejich role
Po několikaměsíční usilovné práci detektivů ÚOOZ a těsné součinnosti s kolegy z Maďarska a Bulharska, byli 1. září 2015 ve spolupráci s Útvarem rychlého nasazení zadrženi dva muži ve věku 26 a 29 let s trvalým pobytem na území hlavního města. Oba muže následně vyšetřovatel ÚOOZ obvinil ze zvlášť závažného zločinu obecného ohrožení spáchaného ve stádiu pokusu formou spolupachatelství.

Mladší z obviněných, původem z Ruska, měl být podle obvinění hlavním konstruktérem propracovaného nástražného systému. S dosud neustanovenou osobou měli naplnit pětilitrový plastový kanystr směsí benzínu a polystyrenu. Spouštěcím mechanismem se měla stát litrová plastová láhev naplněná stejnou směsí, zafixovaná proti pohybu v krabici od bot. Ke šroubovacímu uzávěru láhve pak byly připojeny měděné dráty sloužící jako improvizovaná roznětka. Součástí mechanismu byl také digitální časovač a akumulátor. Je třeba zdůraznit, že celý nástražný systém byl plně funkční.
Druhý z obviněných si pak měl na základě instrukcí od spoluobviněného koupit pod smyšleným jménem místenku na inkriminovaný autobus. Oba společně pak měli na pražské nádraží Florenc přinést 16. května letošního roku nástražný systém uložený ve sportovní tašce. S taškou v zavazadlovém prostoru a více jak třemi desítkami dalších spolucestujících se pak starší z obviněných vydal v 10.00 hodin na cestu. Už v Brně však obviněný z autobusu vystoupil. Tašku ponechal v zavazadlovém prostoru.

Motiv zatím nejasný
Další informace o cestě a nalezení nástražného systému jsou již díky médiím veřejnosti většinou známy. V průběhu cesty došlo v zavazadlovém prostoru k náhodné iniciaci nástražného zápalného systému. K zahoření zápalné směsi však naštěstí nedošlo. Co by následovalo, pokud by celý systém zafungoval, jak měl, nechtějí detektivové ani domýšlet.

O motivu tohoto činu se můžeme zatím jen dohadovat, protože oba obvinění s policií nespolupracují. Detektivové se však přiklánějí k verzi, že za tím mohl být konkurenční boj provozovatelů mezinárodní autobusové dopravy na této lince.

Jisté je, že oba obvinění jsou v současné době stíháni vazebně a hrozí jim, že v případě prokázání viny v rozsahu obvinění nastoupí v následujících osmi až patnácti letech maximálně do autobusu vězeňské služby.

Vyšetřování tohoto případu je na samém počátku a detektivové ÚOOZ se mu pod dozorem Městského státního zastupitelství v Praze nadále intenzivně věnují. Bližší informace, s ohledem na průběh vyšetřování, není v současné době možné poskytnout.

Inzerce